Monday, November 19, 2012

Mewarna "Line Art" -- Salah satu cara (Process 4)



Prosess 4 -- "Shadow", "light", dan "Highlight"
  1. Pertama sekali bayang² akan didefinisikan bayang² pada subjek karya ini. Untuk tujuan ini warna yang yang mempunyai nilai ("Value") yang lebih gelap dari warna yang terdapat pada karya tadi dipilih dengan menggunakan "Color Picker".



    Secara asasnya variasi nilai warna boleh dipilih secara "diagonal" pada "Color Palette". Pada pertengahan "palette" ialah warna² "midtones", Ke bawah adalah warna² gelap untuk bayang dan ke atas ialah warna² terang untuk "light" dan "Highlight".
  2. Dengan menggunakan latar belakang definisi cahaya yang telah di buat (Prosess 2, Langkah 1) sebagai petunjuk, bayang² akan dimasukkan pada subjek. Bayang² akan terbentuk disebelah arah yang bertentangan dari sumber cahaya yang terang (Dalam contoh ini--sumber cahaya pertama) pada bahagian² yang terlindung dari cahaya. Pemahaman tentang bagaimana reaksi cahaya pada bentuk objek akan membantu dalam prosess ini.

  3. Seterusnya "Shading" akan dibuat pada karya ini dengan merendahkan "Opacity" "PaintBrush" kepada 25%--50% dan "Brush Dynamics" untuk "Opacity" kepada "Stylus". Kepada pengguna mouse, pilihan "Brush Dynamics -- stylus" tidak akan ada, jadi anda bolehlah menggunakan peratusan "Opacity" bagi membantu kerja² anda dengan menaikkan peratusan "Opacity" untuk mendapatkan kesan warna yang lebih terang dan merendahkan peratusan untuk kesan sebaliknya.

    Dalam prosess ini, bahagian² yang gelap (bayang) akan digelapkan dan bahagian² yang cerah ("light") akan dicerahlan. Juga transisi antara bayang, "midtones" dan juga "light" dimasukkan pada tempat² yang bersesuaian. "Highlight" juga akan dimasukkan ditempat² yang paling terang cahayanya. Prosess ini dilakukan dengan memilih nilai warna yang bersesuaian dan mewarna pada karya.

    Untuk "blending" dengan menggunakan "Eyedropper Tool" (kekunci "Alt" ketika "Paintbrush" dalam pilihan) warna berdekatan dari karya dipilih, dengan "Opacity" paintbrush pada 25%, beberapa lapisan warna dikenakan pada tempat yang hendak di "blend" kan sehingga mendapat "blending" warna yang sesuai.

    Tip: Untuk mendapatkan transisi yang lebih licin("Smooth") anda bolehlah menggunakan berus lembut ("Soft edge brush").

     

    Untuk campuran warna, seperti "blending", warna yang akan di campurkan dipilih dan dengan "Opacity" "Paintbrush" pada 25%, beberapa lapisan warna akan dikenakan pada tempat yang hendak di campurkan sehingga mendapat campuran yang sesuai. Kemudian campuran warna ini dipilih dengan "eyedropper tool" untuk di warnakan di tempat² yang diperlukan

     

    Tip: Elakkan dari menggunakan warna putih dan warna hitam tulen pada karya anda. Sebaliknya gunakan warna yang mempunyai nilai tinggi iaitu warna cerah(yang masih mempunyai warna) untuk highlight, dan warna gelap(juga yang masih mempunyai warna) untuk shadow.

    Gunakan saiz berus dan opacity yang berbeza-beza untuk mendapat tekstur pada karya.

    Cuba pantulkan warna dari sumber cahaya anda pada subjek untuk mendapatkan kesan cahaya yang menarik dan juga membantu mengurangkan "shading" leper("Flat") pada subjek anda.


     

[ Prosess 1 ] [ Prosess 2 ] [ Prosess 3 ] [ Prosess 4 ] [ Prosess 5 ]

No comments:

Post a Comment